59 varumärken som leder förändringen inom amerikanskt etiskt mode

Skrivet av Pierre Mainguet - Head of Product at Kelkoo Group - 12 mars 2024 - 16 minuters läsning

Vi har hittat några fantastiska amerikanska märken som leder vägen inom etiskt mode. Vad får dessa märken att sticka ut? Deras engagemang för miljövänliga metoder och material. De handlar helt om att respektera vår planet samtidigt som de ser till att du ser stilig ut. Oavsett om det är kläder tillverkade av ekologisk bomull eller återvunna tyger, erbjuder dessa märken ett sortiment av alternativ som är snälla mot jorden och perfekta för din garderob. Intresserad av mode som känns bra och gör gott? Då kommer du definitivt att hitta något inspirerande här.

Lär dig vad Etisk märkning innebär genom att läsa den dedikerade avdelningen på Hur Kelkoo hjälper dig att bli en mer etisk konsument
Etisk märkning
Varumärkens etiska certifieringar
Varumärke
337 BRAND
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
337 BRAND åtar sig att erbjuda hållbart fritidskläder, med fokus på cirkulärt mode med miljövänliga material och etisk, lokal produktion i New York för att stödja amerikanska företag och minska koldioxidavtrycket. Märkets tidlösa kläder undviker säsongsbundna kollektioner och väljer produktion i små serier, samt praktiserar minimalt avfall med en mission mot cirkulära processer. I partnerskap med One Tree Planted förbättrar 337 BRAND sin miljöpåverkan genom att plantera ett träd för varje köp, vilket bidrar till återbeskogning och främjar koldioxidneutral frakt.
Varumärke
Altar
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Altar är dedikerad till etisk och hållbar mode, tillverkar sin Altar House-linje i Amerika med hjälp av överskottsmaterial och erbjuder ett brett storleksutbud från small till 6XL. De prioriterar etiska arbetspraktiker, säkerställer att arbetare i deras leveranskedja är rättvist kompenserade, och samarbetar med fabriker kända för rättvisa löner och säkra förhållanden. Märket fokuserar också på att minska avfall genom produktionstekniker utan spill, återvinningsprogram och genom att erbjuda komposterbara förpackningar, tillsammans med initiativ som deras partnerskap med Treet för återförsäljning av plagg och Greenspark för att rädda plastflaskor från haven, vilket återspeglar ett åtagande för miljöansvar och cirkulärt mode.
Varumärke
Amour Vert
Framstegande Etiskt Varumärke
Bluesign,GRS (Global Recycled Standard),OCS (Organic Content Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Amour Vert prioriterar hållbarhet genom att använda miljöansvariga material, såsom GRS-certifierad återvunnen polyester och icke-muleserad, biologiskt nedbrytbar Merinoull, och genom att samarbeta med väverier för att utveckla egna hållbara tyger. Varumärket omfamnar cirkulärt mode genom initiativ som att plantera ett träd för varje såld t-shirt och erbjuda en andrahandsmarknad för älskade kläder, samtidigt som de fokuserar på etisk produktion med hantverksmässiga plagg och tyger från bluesign®-certifierade fabriker. Dessutom är Amour Verts förpackningar komposterbara eller återvunna, och de är engagerade i spårbarhet och ärlighet på sin resa mot hållbart mode.
Varumärke
Another Tomorrow
Framstegande Etiskt Varumärke
FSC (Forest Stewardship Council),GRS (Global Recycled Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Another Tomorrow betonar etisk lyx genom ett åtagande för människors, djurs och miljöns välfärd, vilket återspeglas i deras användning av material som ekologisk bomull, etisk ull och GRS-återvunnen kashmir. Varumärket främjar cirkulärt mode med sin plattform för autentiserad återförsäljning, vilket säkerställer att deras plagg har ett hållbart slut. De upprätthåller djurens välfärd genom att källa ull från gårdar utan slakt och undviker material som innebär djurlidande, samtidigt som de aktivt arbetar för att minska sitt koldioxidavtryck och använder återvunna material där det är möjligt.
Varumärke
Arielle
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Arielle är dedikerad till hållbart mode, genom att använda organiska, återvunna och material utan avfall, samt prioritera lokal tillverkning och rättvisa handelspraxis. Märkets åtagande sträcker sig till plastfri förpackning och produktion, med betoning på biologiskt nedbrytbara material och ansvarsfull djurhållning. Även om Arielle innehar vissa officiella certifieringar, autentiserar de också personligen sin leveranskedja för att säkerställa integriteten hos deras hållbara och etiska standarder.
Varumärke
Boyish
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),GRS (Global Recycled Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Boyish Jeans främjar hållbarhet genom att använda etiska tillverkningsprocesser, hållbara tyger och djurvänliga metoder för att producera damjeans. Märket minskar miljöpåverkan genom återvinning av vatten, använder naturliga växtbaserade färger och säkerställer att alla material, från hänglappar till fraktpåsar, är tillverkade av återvunnet eller komposterbart innehåll. Boyish Jeans omfamnar också en cirkulär ekonomi, strävar efter noll avfall och stödjer rättvisa arbetspraxis, underbyggda av tredjepartscertifieringar för att upprätthålla transparens och förtroende.
Varumärke
CHNGE
Framstegande Etiskt Varumärke
CNC (Climate Neutral Certified),FairTrade,GOTS (Global Organic Textile Standard),GRS (Global Recycled Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
CHNGE är dedikerad till etisk produktion och hållbarhet, och tillverkar sina kläder i en Fairtrade-fabrik som också är certifierad av Global Recycling Standard och Indian Green Building Council, vilket säkerställer rättvisa arbetsvillkor, säkra arbetsförhållanden och miljöansvar. Varumärket är Climate Neutral Certified, kompenserar sina koldioxidutsläpp årligen och arbetar kontinuerligt mot netto noll genom minskningsplaner, medan dess produkter är GOTS-certifierade, tillverkade av organiska fibrer utan skadliga bekämpningsmedel och färgade med icke-toxiska ämnen. CHNGEs åtagande sträcker sig till förpackningar, genom att använda 100% återvunnet papper från postkonsument för mailers och återvunnen plast för polybags, vilket visar ett omfattande tillvägagångssätt för att minimera dess ekologiska fotavtryck och stödja olika sociala orsaker genom betydande donationer.
Varumärke
Christy Dawn
Ledande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Christy Dawn betonar regenerativa metoder framför enbart hållbarhet, i syfte att hela jorden och främja ett ömsesidigt förhållande med alla intressenter, inklusive jordbruks- och vävgemenskaperna i Indien samt klädmakarna i Los Angeles. Deras initiativ Från jord till garderob i Erode, Indien, har resulterat i en minskning av över 1 200 ton koldioxid, ökad biologisk mångfald och ekonomiskt oberoende för bönderna, samtidigt som man upprätthåller höga produktionsstandarder. Märket åtar sig att skapa tidlösa designer och hållbar konstruktion, vilket säkerställer att varje plagg inte bara är estetiskt beständigt utan också ett bevis på deras engagemang för miljöintegritet och samhällsvälbefinnande.
Varumärke
Conscious Step
Framstegande Etiskt Varumärke
FairTrade,Vegan,1% for the Planet
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Conscious Step prioriterar hållbar och etisk tillverkning genom att källa icke-GMO, pesticidfri ekologisk bomull från Indien och säkerställa rättvisa arbetspraxis, inklusive efterlevnad av minimilön och inget barnarbete. Deras produkter stödjer globala orsaker, med över $1,1 miljoner donerade till olika ideella partners, vilket översätts till påtagliga effekter som att plantera träd och tillhandahålla måltider. Conscious Step omfamnar också certifieringar som Fairtrade och GOTS, vilket förstärker deras åtagande för miljömässigt och socialt ansvar, och erbjuder företagspresenter som bidrar till deras uppdrag att göra en inverkan med varje köp.
Varumärke
Eileen Fisher
Framstegande Etiskt Varumärke
B Corp (B Corporation),Bluesign,RCS (Recycled Claim Standard),RWS (Responsible Wool Standard),SA 8000 (Social Accountability 8000)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Eileen Fisher har varit engagerad i hållbarhet sedan starten 1984, med fokus på att skapa enkla, tidlösa plagg och ett systematiskt tillvägagångssätt för klädernas livscykel. Märkets insatser inkluderar produktionen av ECO-kollektionen som presenterar ofärgad ull från svarta får, användningen av organiska fibrer och ett återtagandeprogram som uppmuntrar återvinning av kläder. Dessutom har Eileen Fisher anslutit sig till initiativ som Sustainable Apparel Coalition och har satt ambitiösa mål genom Horizon 2030 för att minska växthusgasutsläppen, i linje med Parisavtalet, och införa metoder som cirkulär design och regenerativt jordbruk.
Varumärke
Fair Indigo
Ledande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Fair Indigo prioriterar hållbara och etiska metoder genom att producera högkvalitativa, ekologiska kläder, såsom deras exklusiva 100 % ekologiska Pima-bomullsleggings. Deras engagemang för miljön och människors välfärd visas genom deras användning av GOTS-certifierade garn, Oeko-Tex-certifierade säkra färgämnen och odling av bomull på familjeägda gårdar med principer för rättvis handel. Dessutom stöder Fair Indigo samhällslyft genom Fair Indigo Foundation, finansierar utbildningsinitiativ och säkerställer att klädarbetare i Peru får rättvisa löner och behandling.
Varumärke
FM 669
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
FM 669 är engagerat i hållbara metoder, använder 100% USA-odlad ekologisk bomull från Texas gårdar som följer USDA-NOP och GOTS-standarder, och integrerar regenerativa jordbruksmetoder såsom regnvattensbevattning och växtföljd. Deras plagg produceras i små serier i New York City för att minimera avfall, använder icke-toxiska färger och ett slutet vattensystem för efterbehandling, och är förpackade i komposterbara och återvunna material. Dessutom kompenserar FM 669 fraktutsläpp genom Planet-appen, stödjer verifierade klimatlösningar, samtidigt som de uppmuntrar till klädernas livslängd och komposterbarhet för att minska miljöpåverkan.
Varumärke
GRAMMAR
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
GRAMMAR, inspirerat av principerna i "The Elements of Style", designar tidlösa plagg som förkroppsligar elegans och enkelhet, och ser till att varje stycke tjänar ett tydligt syfte och kompletterar bärarens form. Märket åtar sig att vara hållbart genom att använda 100 % GOTS-certifierad ekologisk bomull, stödja lokala hantverkare i New York City och producera i små serier för att minimera miljöpåverkan. Dessutom väljer GRAMMAR naturliga horn- och skal-knappar som etiskt källas från Italien, med prioritet på kvalitet och ekologiska överväganden framför syntetiska alternativ.
Varumärke
Groceries Apparel
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Groceries Apparel är engagerade i hårdhållen hållbarhet och tillverkar alla produkter i sin egen vertikalt integrerade fabrik i centrala Los Angeles för att bibehålla transparens och upprätthålla sina värderingar. De har utrotat tungmetaller och giftiga kemikalier från sin leveranskedja och valt växtbaserade färger som härstammar från matavfall, såsom avokadokärnor och -skal, blast från morötter och lökskal. Deras unika tillvägagångssätt inkluderar en in-house icke-toxisk färgstudio, den enda i sitt slag i USA, och de säkerställer en produktionsprocess med noll mils radie för att minimera sitt miljöavtryck.
Varumärke
HarperSage
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
HarperSage är engagerat i etiskt mode och samarbetar uteslutande med SEDEX-certifierade fabriker som ägs av kvinnor för att stärka kvinnor i utvecklingsländer. Märket använder högkvalitativa, handplockade resttyger, med 70% av deras material som överproducerade naturliga fibrer från andra märken, vilket minskar avfall. Dessutom stöder HarperSage överlevande av människohandel genom initiativ med sin ideella partner, vilket återspeglar deras engagemang för socialt ansvar inom deras leveranskedja och lokala samhällen.
Varumärke
Harvest & Mill
Ledande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),PETA Approved
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Harvest & Mill prioriterar miljömässigt och socialt ansvar genom att uteslutande använda ekologisk bomull odlad i USA, undvika användning av giftiga bekämpningsmedel och främja renare jord, vatten och luft. Deras försörjningskedja är helt spårbar, med alla material och tillverkningsprocesser belägna inom USA, vilket säkerställer minskade utsläpp av växthusgaser, minimal vattenanvändning och stöd för lokala ekonomier. Engagerade i giftfria och veganska metoder är Harvest & Mills kläder tillverkade utan skadliga färgämnen eller animaliska produkter, och deras förpackningar är plastfria och komposterbara, i linje med deras engagemang för hållbarhet och etisk produktion.
Varumärke
HYER GOODS
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
HYER GOODS är specialiserade på hållbart mode genom att uppgradera högkvalitativa, lyxiga restläder och textilier för att skapa begränsade upplagor av lädervaror, vilket minskar avfall och den energi som vanligtvis krävs för att producera nya material. Märket kompenserar för 100% av koldioxidutsläppen från frakt och betonar användningen av material som dödlager och naturliga bomullscanvas som bidrar till lägre utsläpp av växthusgaser. Engagerade i lång livslängd och att minimera miljöpåverkan, uppmuntrar HYER GOODS till återanvändning och ansvarsfull kassering av deras produkter, och säkerställer att de är tillverkade för att hålla och nedbrytas på ett rimligt sätt om de någonsin når en soptipp.
Varumärke
Indigenous
Framstegande Etiskt Varumärke
FairTrade,FSC (Forest Stewardship Council),GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Indigenous prioriterar hållbarhet genom en leveranskedja som stärker hantverkare, framhävt av anställningen av 1000 hantverkare och årliga besparingar på 20 640 kg CO2 och 49 miljoner liter vatten. Märkets etiska åtagande sträcker sig till rättvisa handelspraxis, samhällsbidrag och användningen av ekologiska material som bomull och alpacka från frigående djur, vilket säkerställer miljömässigt och socialt ansvar. Varje plagg är handgjort med traditionella tekniker och miljövänliga processer, vilket återspeglar Indigenous engagemang för etiskt mode, hantverksarv och att minimera miljöpåverkan.
Varumärke
Jackalo
Ledande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),FairTrade
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Jackalo betonar hållbarhet genom användning av ekologiska och dödlagerstyg, med fokus på att minska avfall och främja cirkulärt mode. Deras produktionspraxis inkluderar partnerskap med rättvis handel och GOTS-certifierade anläggningar, användning av återvunna material för förpackningar och kompensering för koldioxidutsläpp. Dessutom uppmuntrar Jackalo till långvarighet och återanvändning av kläder med sitt tradeUP-program, som erbjuder återköpsoptioner för utvuxna kläder för att säkerställa ansvarsfull återvinning eller förnyelse.
Varumärke
Known Supply
Framstegande Etiskt Varumärke
FairTrade
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
KNOWN SUPPLY fokuserar på att omvandla klädindustrin genom att prioritera de individer som tillverkar deras kläder, i syfte att motverka den anonymitet som är utbredd inom klädtillverkning. De förespråkar ett transparent och etiskt tillvägagångssätt genom att tillhandahålla varje artikel med dess skapares signatur, vilket främjar en koppling mellan konsumenten och skaparen. Engagerade i socialt gott, samarbetar KNOWN SUPPLY med underbetjänade samhällen, erbjuder kvalitativa, tidlösa kläder samtidigt som de strävar efter att positivt påverka livet för de människor som är involverade i produktionsprocessen.
Varumärke
Kordal Studio
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Kordal Studio åtar sig att stödja hållbart mode genom att prioritera etisk produktion och designens livslängd, använda miljövänliga material som ekologisk bomull och alpacka från etiska leverantörer som INCA TOPS, och säkerställa rättvisa löner för sina arbetare. Märket fokuserar på lokal produktion för att minska koldioxidavtrycket, samarbetar med rättvisemärkta kvinnodrivna företag och främjar en inkluderande kultur med ett mångsidigt team och leverantörspartnerskap. Dessutom arbetar Kordal Studio aktivt för antirasism och inkludering, erbjuder utökade storlekar och främjar en kultur av klädvård och reparation för att förlänga klädernas livslängd.
Varumärke
Krochet kids
Framstegande Etiskt Varumärke
FairTrade
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Krochet Kids intl. är ett varumärke förankrat i social hållbarhet, som etablerade en direkt handelsproduktionsanläggning i Uganda 2007 och samarbetade med hantverkare i Peru för att skapa handgjorda produkter, inklusive barnartiklar som främjar global medvetenhet. Varje produkt är personligen signerad av tillverkaren, vilket betonar varumärkets åtagande för rättvis löneanställning och empowerment för deras hantverkare och deras familjer. Företaget prioriterar också miljömässig hållbarhet, strävar efter produktion med låg påverkan och söker hållbara material, vilket säkerställer ett medvetet förhållningssätt till planetens framtid och vad barnen kommer att ärva.
Varumärke
LA Relaxed
Ledande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
LA Relaxed betonar hållbarhet genom sin produktionsmodell "under 100 steg", vilket säkerställer att skapandet av varje plagg är lokalt och effektivt. De prioriterar användningen av naturliga fibrer som GOTS Organic Cotton och engagerar sig i begränsade upplagor för att förhindra överproduktion och avfall, och skickar aldrig plagg till deponi. Varumärket främjar en rättvis arbetsmiljö med levnadslöner, källor material lokalt inom en 16-kilometers radie, använder överskottstyg, och upprätthåller en policy för plastfri förpackning, vilket ytterligare förstärker deras åtagande för miljöansvar och samhällsstöd.
Varumärke
LOVETRUST
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
LOVETRUST® prioriterar hållbarhet genom att använda naturliga fibrer såsom certifierad ekologisk bomull, odlad och stickad i Peru, för att skapa hållbara och bekväma kläder. Märket upprätthåller etiska standarder genom att samarbeta med den godkända fabriken Novablue, vilket säkerställer rättvisa löner och säkra arbetsförhållanden, samt genom att endast använda veganska material och undvika produkter som härstammar från djur. Förpackningsinsatserna inkluderar minimal användning av hängmärken, komposterbara försändelsepåsar gjorda av majs material, och 100% återvunnet papperstissue, vilket förstärker deras åtagande att minska avfall och stödja miljövänliga metoder.
Varumärke
Maggies Organics
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Maggie's Organics prioriterar hållbarhet genom sitt åtagande om Rättvis Handel i verkligheten, vilket omfattar total transparens, hållbarhet och etiska metoder från gård till färdig produkt. Deras ekologiska ull och bomull produceras genom regenerativa jordbruksmetoder och omvandlas till produkter av globala partners som behandlas med värdighet och får rättvisa löner. Varumärkets engagemang för miljön och rättvis arbetskraft demonstreras ytterligare genom deras övergång till anställdas ägande, vilket säkerställer en fortsättning på dessa värden.
Varumärke
Malaika New York
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Malaika New York är pionjärer inom mode med noll avfall, genom att använda innovativa tekniker för att minska textilavfall till endast 7-20% jämfört med branschstandarden på 30%, genom att skapa plagg med rektangulära mönster och specialiserad sömnad. Varumärket åtar sig att hållbarhet genom att använda återvunna material som ECONYL®-garn gjort av nylonavfall, tyger från dödlager och gamla cykelslangar, samt genom att tillverka alla produkter i Europa under rättvisa arbetsförhållanden med ett minskat koldioxidavtryck. Förpackningsmaterialen är övervägande biologiskt nedbrytbara eller återvinningsbara, och den tidlösa kollektionsetiken främjar lång livslängd och mångsidighet i varje plagg, vilket bidrar till en mer hållbar livsstil och modeindustri.
Varumärke
Mara Hoffman
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),GRS (Global Recycled Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Mara Hoffman visar ett engagemang för hållbarhet genom att fokusera på ansvarsfulla tillverkningspraxis, såsom rättvis behandling av arbetare, minimering av avfall och energianvändning, samt partnerskap med spårbarhetsplattformen Retraced. Varumärket prioriterar naturliga, återvunna och ekologiska fibrer, undviker päls, läder eller fjädrar och implementerar principer för cirkulär design. Dessutom engagerar sig Mara Hoffman i olika partnerskap för social rättvisa och miljöförespråkande, och stöder organisationer som ACLU, Planned Parenthood och Fashion Act, vilket återspeglar ett holistiskt tillvägagångssätt till hållbarhet som sträcker sig bortom bara material och produktion.
Varumärke
MATE the Label
Framstegande Etiskt Varumärke
CNC (Climate Neutral Certified),GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
MATE the Label betonar hållbarhet genom sitt Dress Clean®-uppdrag, genom att använda organiska material, färgämnen med låg påverkan och upprätthålla en plastfri leveranskedja. Varumärket har uppnått klimatneutral certifiering och kompenserar för sitt koldioxidavtryck genom att investera i projekt som vindenergi och biodigestorer, samtidigt som man också fokuserar på att minska utsläpp per produkt. MATE:s åtagande för etiska praxis sträcker sig till sin leveranskedja, säkerställer rättvisa arbetsförhållanden, och varumärket arbetar aktivt för fullständig spårbarhet av sina material, inklusive partnerskap med en gård i Kalifornien för spårbar, klimatnyttig bomull.
Varumärke
Mightly
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),FairTrade
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Mightly åtar sig hållbarhet genom användningen av ekologisk bomull från Chetna Organic Farmers Association, stöder marginaliserade jordbrukssamhällen och använder miljövänliga jordbruksmetoder. Deras produktionsprocess är transparent, med GOTS-certifiering som säkerställer att miljö- och säkerhetsstandarder uppfylls, och Fair Trade-certifiering som säkerställer att arbetare får ytterligare premier för samhällsutveckling. Mightly engagerar sig aktivt i sociala orsaker, förespråkar rättvisa för ras och kön, vilket återspeglar deras engagemang för etiska praxis utöver bara miljövänliga material.
Varumärke
Minimalist
Framstegande Etiskt Varumärke
Bluesign,FSC (Forest Stewardship Council),GOTS (Global Organic Textile Standard),GRS (Global Recycled Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Minimalist förespråkar cirkulärt mode och erbjuder en kollektion av damkläder redo att bäras som betonar lång livslängd och återvinningsbarhet, med högkvalitativa europeiska material som säkerställer varje plaggs bestående värde. Varje komponent, från TENCEL™ jersey till biologiskt nedbrytbara elastiker och vattenlösliga klädpåsar, uppfyller strikta hållbarhetscertifieringar såsom GRS, GOTS och Oeko-Tex® 100. Produktionen är lokaliserad i New York Citys kläddistrikt, vilket stödjer tillverkning i samhället och rättvisa arbetspraxis, medan designbeslut från tygval till förpackning återspeglar ett djupt åtagande för att minska miljöpåverkan.
Varumärke
NEOCOCO
Framstegande Etiskt Varumärke
B Corp (B Corporation)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
NEOCOCO är ett varumärke med ett uppdrag som betonar empowerment och hållbarhet genom sin verksamhet och produkter. Genom att samarbeta med återbosättningsbyråer erbjuder företaget utbildning och anställning till kvinnliga flyktingar, vilket ger dem en rättvis levnadslön och en säker arbetsmiljö, som bidrar till deras ekonomiska oberoende och integration i samhället. Varumärket åtar sig att följa principer för långsam mode genom att skapa handbroderade kläder och varor i USA, vilket säkerställer ett minskat koldioxidavtryck och stöd för lokala samhällen, samtidigt som man inte förlitar sig på donationer eller välgörenhet som en marknadsföringsstrategi.
Varumärke
Neu Nomads
Ledande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Neu Nomads positionerar sig som en leverantör av enkel, hållbar lyx och erbjuder basplagg till överkomliga priser samtidigt som man prioriterar en ren leveranskedja. Märket är en idé från Karen och Angela, branschveteraner som föreställde sig ett modevarumärke som stämmer överens med global medvetenhet och miljömedvetenhet, och som tilltalar globala medborgare och moderna minimalister. Neu Nomads visar ett åtagande till hållbara metoder genom att främja en framåttänkande affärsmodell som strävar efter att bidra till en mer hållbar och rättvis värld.
Varumärke
Outerknown
Framstegande Etiskt Varumärke
B Corp (B Corporation),FairTrade,GOTS (Global Organic Textile Standard),ROC (Regenerative Organic Certified)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Outerknown betonar hållbara metoder genom att använda 95% föredragna fibrer som ekologisk bomull och hampa, strävar efter cirkularitet med 1 818 plagg återförsålda genom Outerworn, och förbättrar arbetarnas välbefinnande med $133k i Fairtrade Premium-bidrag. Märket samarbetar med leverantörer som prioriterar mänskliga rättigheter, med två B Corp-certifierade leverantörer och 8 anläggningar på förnybar energi, och stöder jordbruk genom Regenerative Organic CertifiedTM-praxis. Outerknowns åtagande till transparens är uppenbart i deras kartläggning av leveranskedjan och samarbeten med organisationer som Fair Labor Association och Textile Exchange för att främja hållbar innovation i hela branschen.
Varumärke
Pact
Framstegande Etiskt Varumärke
FairTrade,GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Pact prioriterar miljömässigt och socialt ansvar genom att samarbeta med organisationer som Fair Trade USA, Global Organic Textile Standard (GOTS) och SimpliZero för att certifiera hållbarheten i deras produkter och processer. Deras åtagande till ekologisk bomullsodling minskar signifikant användningen av vatten och energi, sparar 360 miljoner gallon vatten och främjar renare luft och jord, samtidigt som det säkerställer säkrare förhållanden för bönder. Dessutom erbjuder Pact's Fair Trade Certified™ fabriker inte bara säkra arbetsförhållanden utan bidrar också till utvecklingen av samhällen, med €1,95 miljoner i Fair Trade-premier riktade mot att stärka fabriksanställda och deras lokala samhällen.
Varumärke
Pansy
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),OCS (Organic Content Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Pansy är ett varumärke för ekologisk bomullsunderkläder baserat i Kalifornien som betonar lokal och etisk produktion sedan 2013, med ekologisk bomull odlad i Texas och kvarnad i North Carolina, samt plagg sydda i en fabrik i San Leandro som följer strikta arbetsnormer. Deras produkter är tillverkade med minimalt avfall, genom att använda tygresterna för mindre föremål och säkerställa fullständig användning av material, medan plaggfärgning utförs med icke-toxiska färger i små satser för att undvika överskott. Trots ansträngningar att upprätthålla en inhemsk leveranskedja använder Pansy för närvarande ekologisk bomullstråd från Indien på grund av bristen på en lokal källa, vilket återspeglar deras åtagande till ekologiska material över inhemska icke-ekologiska alternativ.
Varumärke
Passion Lillie
Ledande Etiskt Varumärke
FairTrade,GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Passion Lilie visar ett engagemang för hållbarhet genom användning av naturliga fibrer, ekologisk bomull och giftfria färger i deras kläder, för att säkerställa att deras produkter inte är skadliga för människor eller planeten. Märket främjar etisk produktion genom att samarbeta med indiska partners som erbjuder rättvisa levnadslöner, en säker arbetsmiljö och möjligheter för hantverksskicklighetsutveckling och gemenskapsväxt. Dessutom strävar Passion Lilie efter att minimera sitt koldioxidavtryck genom att källa material lokalt till produktionsplatser, köpa koldioxidkrediter för frakt och utbilda kunder om produktskötsel för att förlänga livscykeln på deras plagg, med sikte på att etablera en sluten produktionsprocess.
Varumärke
Purusha People
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Purusha People prioriterar miljöansvar genom att använda växtbaserade material såsom Lenzing Austria-certifierad Tencel, känd som Skogsfiber, som hämtas från hållbara trädgårdar och bearbetas i solenergidrivna anläggningar. Varumärket håller sitt ekologiska fotavtryck lågt genom att använda mindre än 10% petrofiber-spandex för stretch och genom att använda GOTS-certifierade färger med låg påverkan, med vattenbehandling och ansvarsfull utsläpp i Los Angeles. Deras åtagande till hållbarhet visas ytterligare genom deras nollavfallsproduktion, erbjudanden fria från polyester och bidrag till koldioxidkompensering, vilket resulterar i bevarandet av 2 400 gamla träd och över $10 550 donerade till välgörenhet.
Varumärke
Raven + Lily
Framstegande Etiskt Varumärke
B Corp (B Corporation),FairTrade
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Raven + Lily, ett certifierat B Corporation och medlem i Fair Trade Federation, integrerar miljöinspiration från sina omgivningar i Austin, Texas i sin produktdesign, med betoning på naturliga och hållbara material genom ett globalt nätverk av skickliga hantverkare. Varumärket är 100% kvinnolett, prioriterar ekonomiska möjligheter för kvinnor, mångfald och inkludering, och åtar sig att ge tillbaka 1% av försäljningen till likasinnade organisationer.
Varumärke
Reformation
Framstegande Etiskt Varumärke
OEKO-TEX,Bluesign
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Reformation är dedikerade till hållbart mode, upprätthåller etiska arbetspraktiker och miljöansvar. De stöder Californiens lag om transparens i leverantörskedjor, vilket säkerställer att deras leveranskedja är fri från människohandel och tvångsarbete, och har antagit en leverantörskod som är i linje med Internationella arbetsorganisationens standarder. Deras åtagande för hållbarhet sträcker sig till deras material, med fokus på att använda återvunna, regenerativa eller förnybara fibrer, och de genomför regelbundna leverantörsutvärderingar, revisioner och certifieringar för att säkerställa efterlevnad av deras höga standarder. Dessutom är Reformations tillvägagångssätt för produktion responsivt till konsumenternas efterfrågan, vilket minskar överproduktion och avfall genom att skapa begränsade upplagor baserade på direkt kundåterkoppling.
Varumärke
Rentrayage
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Rentrayage står för hållbarhet genom att återanvända vintage tyger och restlager till unika, handgjorda mode- och hemprodukter, främst producerade i New York och Brooklyn. Märket tar itu med modeindustrins avfallsproblem genom att hämta från befintliga material och använda regenerativa alternativ när nya insatser är nödvändiga, samtidigt som de tar tillbaka artiklar för återanvändning och donerar oanvändbara material till Fabscrap. Engagerade i etisk produktion, säkerställer Rentrayage rättvisa lönevillkor och samarbetar med hantverkare som prioriterar återvunna och uppgraderade material, ytterligare stöttat av deras användning av 100% återvunnet förpackningsmaterial.
Varumärke
Sami Miro Vintage
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Sami Miro Vintage, ett svart kvinnligt ägt varumärke baserat i Los Angeles, är engagerat i miljömedvetet mode, genom att använda lokalt källade överskottslager och vintage tyger tillsammans med sina egna växtbaserade och certifierade material utvecklade med minimal vattenanvändning och inga kemikalier. Företagets leveranskedja verkar inom en 15-mils radie från sitt huvudkontor för att minska koldioxidavtrycket och säkerställa rättvisa löner och säkra arbetsförhållanden genom familjeägda sömnadspartners. Genom att lyfta fram icke-säsongsbundna, hållbara designer, understryker Sami Miro Vintages samarbeten med Heron Preston och Samsung, samt erkännande av CFDA, dess innovativa tillvägagångssätt till hållbart mode.
Varumärke
SEEKER
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
SEEKER integrerar hållbarhet i sitt varumärkesetos genom att producera hållbara kläder i Los Angeles för att säkerställa kvalitet och minska utsläpp från transporter. Märket, lett av grundaren Ally Ferguson, omfamnar ett etiskt förhållningssätt med könsinkluderande design inspirerad av spirituella kulturer, i syfte att skapa en tidlös och ansträngningslös daglig uniform. Dessutom speglas SEEKERs åtagande för hållbarhet i dess användning av hållbart hampa och främjandet av meningsfulla kopplingar genom det vi bär.
Varumärke
Sotela
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Sotela är engagerade i etiskt mode, vilket visas genom deras interna produktion i en studio i LA, där de säkerställer rättvisa och levande löner samtidigt som de erbjuder anpassning för varje plagg. Märket betonar hållbarhet genom att endast använda naturliga fibrer, samarbeta med ett lokalt färgeri för giftfria färger och använda 100% återvunnet och återvinningsbart förpackningsmaterial. Sotelas engagemang för inkludering är tydligt genom deras utvidgning till storlekar 0-30, en modell för tillverkning på beställning för att minska avfall, och erbjudande av anpassade storlekar för att tillgodose de unika måtten hos varje kund.
Varumärke
Sustain by Kat
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Sustain by Kat är dedikerat till att skapa kläder som inte bara prioriterar konsumenternas hälsa utan också aktivt bidrar till miljömässig hållbarhet. Genom att använda ekologiska fibrer och växtbaserade färger är deras kläder utformade för att vara säkra för känslig hud och fria från skadliga syntetiska kemikalier, med en produktionsprocess som strävar efter ett negativt koldioxidavtryck. Märket säkerställer etiska praxis genom hela sin leveranskedja, erbjuder rättvisa löner och säkra arbetsförhållanden, samtidigt som det stödjer lokal tillverkning och små samhällen.
Varumärke
The Classic T-Shirt Company
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
The Classic T-Shirt Company förespråkar etisk produktion och miljöansvar genom att tillverka hela sitt sortiment av lyxiga T-shirts från 100% GOTS-certifierad ekologisk bomull, vilket säkerställer att inga skadliga kemikalier eller genmodifierade material används. Företaget är engagerat i lokal tillverkning och överträffar amerikanska arbetslagar genom att betala levnadslöner i Kalifornien, där de också följer plastfri frakt med 100% återvunnet och återvinningsbart förpackningsmaterial. Genom att kontinuerligt utveckla sin produktlinje baserat på kundåterkoppling, upprätthåller de höga kvalitetsstandarder och hållbara praxis, och lovar att donera 1% av försäljningen till välgörenhet samt erbjuder en produkt som är både en investering i miljön och i hållbart, tidlöst mode.
Varumärke
The Standard Stitch
Ledande Etiskt Varumärke
FSC (Forest Stewardship Council),GRS (Global Recycled Standard),GOTS (Global Organic Textile Standard),OCS (Organic Content Standard),OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Standard Stitch prioriterar hållbarhet genom att använda ekologisk och återvunnen bomull för att minska miljöpåverkan, använda icke-toxiska färger och anta en lokaliserad leveranskedja i Los Angeles för att stödja samhället och minska koldioxidavtrycket. Deras förpackningar är miljömedvetna och består av 100 % återvunnet kraftpapper och antingen komposterbara eller återvunna skyddspåsar. Dessutom är de transparenta med sin tillverkningsprocess, säkerställer etisk behandling av arbetare och söker tredjepartscertifieringar som GOTS och OCS för att validera sina hållbara och etiska påståenden.
Varumärke
The Tiny Closet
Ledande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
The Tiny Closet är engagerade i hållbara metoder genom att använda dödlager-tyger, vilket förhindrar att tusentals meter material hamnar på soptippar, och därmed minskar avfallet avsevärt. Märkets tillverkning på beställning säkerställer att det inte finns något överskottslager, med varje plagg noggrant tillverkat från början till slut av ett enda par händer, vilket förkroppsligar både etisk tillverkning och en minimalistisk ethos. Dessutom återanvänder The Tiny Closet tygspill för nya designer och prover, vilket upprätthåller ett initiativ utan avfall som stämmer överens med deras engagemang för medveten konsumtion och hållbart mode.
Varumärke
Threads 4 Thought
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Threads 4 Thought är ett varumärke som sedan 2006 är engagerat i hållbart mode, med fokus på etisk tillverkning, material av hög kvalitet och att minska miljöpåverkan. Deras produkter tillverkas av noggrant utvalda tyger som är fria från bekämpningsmedel och utvecklade för både komfort och kvalitet, vilket omvandlar potentiellt avfall till hållbara material. Varumärket är också stolt över sina ansvarsfulla produktionsmetoder i fabriker med högsta certifieringar och hållbara processer, vilket bidrar till betydande miljöbesparingar som över 4 miljoner kg undvikna utsläpp och över 138 miljoner dagars dricksvatten sparade.
Varumärke
Timberland
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Timberlands hållbarhetsresa är sammanflätad med sitt New England-arv, där varumärket formades av regionens krävande utomhusförhållanden, vilket ledde till skapandet av slitstarka, högkvalitativa skor såsom den ikoniska Original Timberland® Boot. Genom att betona en innovationskultur strävar Timberland kontinuerligt efter att ta itu med vardagliga utmaningar och samhällsbehov, exemplifierat av deras Timberloop Takeback-program, som uppmuntrar konsumenter att returnera sina använda artiklar för återvinning eller återanvändning. Idag har Timberland expanderat till ett globalt varumärke som förblir engagerat i sina rötter och erbjuder en rad produkter för arbete, liv och utomhusäventyr samtidigt som man främjar en gemenskap genom sitt lojalitetsprogram, Timberland Community, som belönar medlemmar för deras engagemang och köp.
Varumärke
Toad&Co
Framstegande Etiskt Varumärke
1% for the Planet,Bluesign,FSC (Forest Stewardship Council),GRS (Global Recycled Standard),OEKO-TEX,RWS (Responsible Wool Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Toad&Co prioriterar hållbarhet genom att använda minst 80% hållbara fibrer och tyger certifierade av bluesign® eller STANDARD 100 av OEKO-TEX® i all sin klädsel, vilket säkerställer ansvarsfull tillverkning och minskad miljöpåverkan. Märket bidrar också till sociala orsaker, som att samarbeta med Search, Inc. för att erbjuda jobbmöjligheter för personer med funktionsnedsättningar, och är engagerade i miljövänliga metoder som att använda ekologisk bomull, återvunna material och att sikta på att eliminera plastförpackningar till 2026. Dessutom är Toad&Co medlem i 1% for the Planet, donerar en del av sina försäljningar till miljövänliga ideella organisationer, och upprätthåller transparens i sin leveranskedja för att upprätthålla rättvisa arbetspraxis och säkra arbetsförhållanden.
Varumärke
United By Blue
Framstegande Etiskt Varumärke
Amfori (BSCI),Bluesign,ECOCERT,FairTrade,FSC (Forest Stewardship Council),GOTS (Global Organic Textile Standard),GRS (Global Recycled Standard),OEKO-TEX,OCS (Organic Content Standard),RCS (Recycled Claim Standard),RWS (Responsible Wool Standard),SA 8000 (Social Accountability 8000)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
United By Blue är engagerade i hållbarhet genom en modell som betonar etisk tillverkning, material med lågt avfall och påtaglig miljöpåverkan. De samarbetar med certifierade fabriker som följer en leverantörskod för uppförande, vilket säkerställer rättvisa arbetspraxis och miljömässigt ansvarsfull produktion, medan deras material fokuserar på att minska avfall, återanvända resurser och återvinna befintligt avfall. Dessutom tar United By Blue bort ett pund skräp från haven och vattenvägar för varje såld produkt, vilket visar en direkt koppling mellan konsumentköp och insatser för miljörening.
Varumärke
Unspun
Ledande Etiskt Varumärke
B Corp (B Corporation)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Unspun är ett amerikanskt modeföretag som fokuserar på att minska de globala koldioxidutsläppen genom innovativa tillverkningstekniker, såsom deras egna 3D-vävningsteknik, Vega™, vilket avsevärt minskar avfall och resursanvändning jämfört med traditionell klädtillverkning. Genom att implementera automatiserade, lokaliserade och efterfrågestyrda produktionsmodeller, syftar de till att etablera ett nollavfall, cirkulärt system där kläder tillverkas på beställning, vilket minskar överproduktion och förlänger materialens livscykel. Deras åtagande till hållbarhet understryks av deras B Corp™-certifiering, vilket speglar ansträngningar mot miljömässigt ansvar, social rättvisa och ekonomisk livskraft inom modeindustrin.
Varumärke
VENIM
Framstegande Etiskt Varumärke
OEKO-TEX
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
VENIM höjer ribban för den klassiska jeansjackan genom att införa detaljer från couture-konstruktion och lyxmaterial i dess design, vilket främjar filosofin om "färre, bättre saker" för att uppmuntra värdebevarande och minska avfall. Märket visar ett åtagande för hållbarhet genom att skapa jackor från överskott av denimtyg från andra designers, känt som "ansvarsfullt tyg", som källas från ledande denimväverier globalt, vilket minskar miljöpåverkan. Varje VENIM-jacka är handfärdigad i studio, vilket garanterar ett unikt stycke med fokus på högkvalitativt hantverk och etiska tillverkningspraxis, inklusive användningen av veganska, nickel- och blyfria, icke-toxiska material certifierade av Proposition 65 och Oeko-Tex® Standard 100.
Varumärke
We-Ar4
Framstegande Etiskt Varumärke
FSC (Forest Stewardship Council)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
WE-AR4 är engagerade i hållbart mode genom att återanvända lyxiga restlager och upcyklade material, vilket minskar koldioxidavtrycket som är förknippat med produktion av råmaterial. Märket säkerställer socialt rättvisa arbetsförhållanden över hela sin leveranskedja, genom att följa Internationella arbetsorganisationens konventioner och Ethical Trade Initiative Base Code, samtidigt som de främjar en mångfaldig och inkluderande arbetsplats. Genom att betona hållbarhet och tidlös design, integrerar WE-AR4 cirkularitet i sin affärsmodell, med planer på en återförsäljningsplattform och ansvarsfull förpackning, stödjer miljömässiga orsaker genom 1% for the Planet, och siktar på att vara koldioxidneutrala senast 2025.
Varumärke
Whimsy + Row
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard),OCS (Organic Content Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Whimsy + Row betonar etisk produktion och hållbarhet genom att skapa kläder i begränsade upplagor lokalt i Los Angeles, vilket säkerställer rättvisa arbetsvillkor och minimerar koldioxidavtrycket. Märket använder miljövänliga material som ekologisk bomull, linne och TENCEL™, och tillämpar ett nollavfallskoncept genom att återvinna spillbitar till tillbehör och driva en återförsäljningsplattform för att minska avfall till deponier. Dessutom praktiserar Whimsy + Row koldioxidneutralitet genom att kompensera utsläpp genom förnybar energi och återbeskogningsprojekt, och strävar efter minimal förpackning genom att använda återvunnet material, med ett åtagande att bli ett B-Corp senast 2024.
Varumärke
Yes And
Framstegande Etiskt Varumärke
GOTS (Global Organic Textile Standard)
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
YesAnd visar ett åtagande för hållbarhet genom att använda organiska och hållbara fibrer som ekologisk bomull och TENCEL™ Lyocell, samt genom att tillämpa regenerativa och biodynamiska jordbruksmetoder för att förbättra markhälsan och koldioxidlagringen. Varumärket säkerställer produktansvar genom certifiering enligt Global Organic Textile Standard (GOTS), använder färgämnen med låg påverkan och stödjer rättvisa arbetspraktiker, med fokus på kvinnors egenmakt och rättvisa löner. För att ytterligare förstärka sina miljöinsatser planterar YesAnd ett mangroveträd för varje köp för att kompensera för koldioxidpåverkan och arbetar mot en status med nettonoll koldioxidutsläpp, samtidigt som de främjar produktens livslängd och cirkularitet genom partnerskap med modeuthyrningsplattformar och utvecklar GOTS-certifierad ekologisk velour.
Varumärke
Zero waste daniel
Framstegande Etiskt Varumärke
Se erbjudanden
Varför är det etiskt?
Zero Waste Daniel (ZWD) är ett banbrytande klädmärke baserat i New York som omvandlar förkonsumentavfall från stadens klädindustri till en linje av könlösa kläder och tillbehör, och säkerställer att inga material skickas till soptippar. Med innovativa mönsterkonstruktioner och designtekniker som applikationer och mosaiker förhindrar varje ZWD-plagg ungefär ett pund tygavfall från att hamna på soptippar, vilket återspeglar ett fast åtagande till noll avfall både i produktskapande och företagsoperationer. Märkets samarbeten med framstående partners såsom Alice + Olivia, Pact och ThredUp, samt funktioner i ansedda mediekanaler som CNN, Forbes och The New York Times, understryker dess inflytelserika roll i att förespråka för hållbar design och en avfallsfri modeindustri.
Om sökresultatet

På grund av tekniska begränsningar kan Kelkoo inte garantera fullständig noggrannhet eller fullständighet av information från butikerna. I händelse av skillnader mellan informationen på Kelkoo-webbplatsen och på butikens webbplats, har den senare företräde. Priserna som visas inkluderar alla avgifter. - Learn more

Kelkoo SAS 64-66 Rue des Archives 75003 Paris - France
Copyright © 2025. Alla rättigheter reserverade.
A Logo Kelkoogroup company
Hostname: dc1-kelkoo9-05 Version: 1.0.69